Przejdź do głównej zawartości

Z pozdrowieniami dla pielgrzymów wiecznych

Do nowej płyty Żurawi początkowo podchodziłem z pewną obawą. Do tej pory mieliśmy już split, epkę i album. Byłem też na trzech koncertach, więc wiedziałem, że nie jest to prosta muzyka. Tymczasem chłopaki przy każdej okazji zapewniali, że teraz wszystkiego będzie więcej. A to już rodziło obawy  czy nie przegną? Czy nie będzie za dużo?

I z takimi (mimowolnymi) znakami zapytania w głowie podszedłem do pierwszego odsłuchu wydanej przez Koty Records Nowej stoczni. Pierwsze, co rzuca się w oczy, to aż pięć długich numerów na osiem pełnoprawnych tracków składających się na album. Do tego jeden minutowy przerywnik. Trzeba jednak przyznać, że oba single (Szum i Wody jest niewiele) zapowiadały powściągnięcie cugli, co sprawiło, że trochę się uspokoiłem. Teraz, po pełnym odsłuchu, niczego się już nie boję. Dobra, to jak ująć to w jednym zdaniu? Ta płyta jest przede wszystkim dokładnie przemyślana. Ale nie można słuchać jej jednym uchem.


O koncercie Żurawi na ubiegłorocznym Sea You Tricity Music Showcase pisałem, że "nie dość, że wystroili się w białe koszule oraz garniturowe spodnie i buty, to jeszcze przygotowali ciągłą wizualkę i setlistę bez żadnych przerw. A ostatecznie dopierdolili taki koncert, że nie było co zbierać, naprawdę". Od jakiegoś czasu chłopaki grają w kombinezonach roboczych, a ich występ na Great September został okraszony intensywnym, przywodzącym na myśl industrialne klimaty światłem. Ta surowość i przeciekające ukradkiem demówki już wcześniej sugerowały przejście w klimaty około-core'owe, ale nie mogę powiedzieć, żebym był gotowy na to, co oferuje Nowa stocznia.

Zaczyna się względnie konwencjonalnie. Inne Światy witają nas dynamiczną perkusją, wyrazistym basem i dialogującym z nim synthem. W pewnym momencie jednak wszystko gaśnie jak po wyciągnięciu wtyczki, pojawia się elektroniczne przejście, a następnie dostajemy po ryju full metal solówką na gitarze i glitchami. Okej, a więc to o to chodziło z zapowiadanym zwiększeniem nacisku na produkcję. Siada.

Ciekawe, że już druga pozycja to jeden z najłagodniejszych kawałków, czyli wspomniane Wody jest niewiele. Przy okazji wyraźnie słychać, że na nowym materiale każdy ma swoje do zaśpiewania; mimo że lead wciąż jest w rękach (ustach?) Michała Juniewicza (gitara, bas, elektronika), to właśnie tu słyszymy i Mateusza Bartoszka (gitara, bas, elektronika), i Ignacego Macikowskiego (perkusja). 


Od razu też warto wspomnieć, że single doczekały się klipów. W tym do Szumu widzimy zresztą nowy koncertowy znak Żurawi, czyli te kombinezony i kontrastujące z nimi jasne światła. Śmiesznym przypadkiem jest natomiast to, że tytuł pokrywa się z debiutem Zwidów z 2018 roku, a to jedyny numer, w którym słyszymy gitarowe akcenty w stylu midwest emo (np. tuż po "a w ciszy dużo wyraźniejszy jest hałas"). Dzięki teledyskowi do Wody... Ignacy natomiast nareszcie nie musi bić się sam ze sobą, tylko może z Michałem. Choć dla żadnego z nich nie kończy się to dobrze, ale tu już odsyłam do obrazka.

Wracając do brzmienia: to nie tak, że zmiana jest drastyczna. Hałas pokazuje, że nie jesteśmy setki lat świetlnych od debiutanckiego flirtującego z zimną falą Poza zasięgiem. Mimo – powracającego w różnych miejscach albumu – radioheadowego motywu "perka szybko, gitara wolno" w Wizji lokalnej fragmenty wokalu rytmicznie kojarzą mi się z Balkonami. Tu pod koniec wjeżdża za to całkiem długi i progresywny motyw, którego nie byłem w pierwszej chwili pewien, ale z drugiej strony: jeśli w Strangers z ubiegłorocznej (wspaniałej) płyty Ethel Cain mogła pojawić się hardrockowa solówka na gitarze, to czemu nie u nich? 

Najjaśniejsze punkty? Cisza przed burzą, czyli stopa wybijająca regularny rytm w Paraliżu, zaskakujące przejście w noise rock, by skończyć na tym, co wyszło zaskakująco dobrze, czyli core'ową petardą. I tego w przyszłości życzę sobie więcej! Tym razem mogę też powiedzieć, że całość jest o wiele bardziej spójna w swojej różnorodności. Czytaj: nie ma skipperów.


Podsumowując: Żurawie doszlifowały to, do czego, mam wrażenie, aspirowały już od dawna, czyli otaczające, potężne brzmienie. W tym momencie popisówką Ignacego nie jest już tylko Lorem Ipsum z miniwydawnictwa BSNT, bo tych znajdzie się tu szereg na każdym kroku. Mateusz dorobił się riffów napędzanych heavy metalem jak w Botch czy post-hardcore'em jak w The Jesus Lizard. Michał za to – doczekał się wokalnego towarzystwa, które sprawia, że jego melodyjny głos jeszcze bardziej się wybija, a teksty dotyczące spraw społecznie istotnych nie giną. 

Czyli, wracając do samego początku: jest to płyta dokładnie przemyślana. To jednak sprawia, że trzeba jej słuchać uważnie, bo inaczej te zabiegi mogą nam umknąć. Jest to album totalny, który nie może lecieć ot, gdzieś tam w tle. Najbardziej odpowiednim słowem będzie tu "maksymalizm", bo środków wyrazu jest od groma i jeszcze trochę. 

A zostając jeszcze na trójmiejskiej scenie, to ciekaw jestem, jak Pascal z Pastrów poradziłby sobie z gościnnym wokalem w Największym cieniu, na przykład podczas wspólnego koncertowego wieczoru. Bazując na utworze Drop z płyty Cyan Fabrics With Stains On Them wyobrażam sobie, że mogłoby się to udać. Tymczasem jednak słuchajcie oficjalnej wersji Nowej Stoczni. Ja posłucham jeszcze nieraz.

Smoq
PS. Tytuł stąd.

Komentarze

Najczęściej czytane

Nie zobaczę przyjaciół przez następny rok

Nie regulujcie odbiorników, to prawdziwy Piernikowski . Tym razem ponownie solowo, z albumem The best of moje getto , zapowiadanym już od dłuższego czasu. Czy przebił No Fun sprzed dwóch lat? A może jest gorszy i u Roberta słychać zmęczenie stylem? O tym można się przekonać poniżej. Siedzę w sklepie, wspominam stare czasy. Za chwilę zamykam, a tu wchodzą jakieś dwa białasy. Jeden wyższy, drugi trochę niższy. Bluzy, kaptury – białasy bez kasy. A nie, to nie tym razem, teraz jednak Piernik solo. Przyznam jednak już na początku, że The best of moje getto najbardziej urozmaicają goście, a nie sam gospodarz. Myślę, że trudno wyjść ponad poezję chodnikową w jednym i konkretnym stylu, odgrzewanym co parę miesięcy w ramach Synów albo solowego formatu. I tak oto bardzo pozytywnie otwieram tekst. Zacznijmy od tego, że kocham singiel  Dobre duchy . Nie jestem przekonany, czy to kwestia samego Piernikowskiego, bo on robi tu co najwyżej dobry grunt pod Kachę Kowalczyk. Nie...

Imithe le fada

  Sezon letni obfituje w przeróżne imprezy, ale król jest tylko jeden. Parę słów o OFF Festivalu 2025  musiało się tutaj pojawić. Tym bardziej, że zapowiadało się na najmocniejszą edycję od lat. Czy te oczekiwania zostały spełnione? Czy na Scenie Eksperymentalnej przydałyby się kamizelki ratunkowe? Czy pod sceną główną powstała zapowiadana piramida z ludzi? O tym poniżej.   Zawsze śledzę OFFowe ogłoszenia ze sporą ekscytacją, ale przyznam, że tęskniłem za znaną formułą, czyli radiowym spotkaniem na żywo z Arturem Rojkiem i stopniowym odsłanianiem lineupu. Za każdym razem jest to też porcja parskania śmiechem, bo on ewidentnie specjalnie tak podprowadza artystów, by do samego końca nie było w pełni jasne, o kogo chodzi, a te wszystkie omówienia są dość zabawne, w tym dobrym, sympatycznym sensie.  Tak czy inaczej: już pierwsze wieści były grube. Fontaines D.C., Snow Strippers, Geordie Greep. Osobiście jarałem się tylko na dublińczyków, ale to po prostu obiektywnie są d...

Z Gdyni, a nie skądś tam

Po trzech latach od słynnego ewakuowanego Open'er Festivalu ponownie odwiedziłem Gdynię. Jeśli nie trafiliście tu po raz pierwszy, to wiecie, że jestem raczej odbiorcą skrojonym pod OFFa, ale przy kilku poprzednich razach w Kosakowie również bawiłem się nieźle. Zresztą po wpisach o Primaverze widać, że na dużych imprezach też się odnajduję. Spora część ogłoszeń zachęciła. A jak było tym razem? Zacznijmy może od tego, że harmonogram ujawniania tegorocznego lineupu był co najmniej lekko dezorientujący. Długo było cicho, wśród potencjalnych uczestników pojawiły się nawet obawy, że Open'er może w ogóle się nie odbędzie. Oczywiście takiego ryzyka nie było, przecież to nie Fest, na stronie którego licznik sprzedanych biletów wciąż wynosi 0/20 000 z ostatnią aktualizacją 10 września ubiegłego roku. Tak czy inaczej, nie pomagała też nieregularność.  Ale też, jak by nie patrzeć, ogłoszenia takie jak Linkin Park, Muse czy Doechii zostały odebrane bardzo dobrze, chociaż moim zdaniem Magda...