
Jesienią rozpoczęliśmy w Czwórce zupełnie nowy cykl audycji: Studio X, program poświęcony muzyce eksperymentalnej i zapraszający małymi kroczkami do zainteresowania się odbudowywanym Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia. Legendarnym miejscem, które powróci w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Żeby było weselej - okazało się, że słynny Czarny Pokój znajdował się naprzeciwko naszego zwykłego studia!
Rozmowy przeprowadzone w tej audycji znajdziecie na Spotify - link - oraz na specjalnej darmowej platformie podcastowej Polskiego Radia - link.
Ponownie zaczynam niechronologicznie, a to dlatego, że na zdjęciu widzicie Antoninę Car i Niczos. Dziewczyny weszły ze sobą we współpracę w ramach projektu zainicjowanego przez Up To Date Festival, a jeśli Nikę znacie przede wszystkim z jej działalności ze Sw@dą, to tu usłyszycie jednak coś innego. Wspólnym mianownikiem jest pudlaśka mova, jasne, ale brzmienie różni się w ogromnym stopniu. Więcej o tym: Antonina Car i Niczos wspólnie stworzyły "Toń".
Z następnym odcinkiem wiąże się lekka dawka kombinatorstwa. To dlatego, że owszem -
Kim Gordon wystąpiła na otwarciu Muzeum Sztuki Nowoczesnej; owszem - rozmowa dotyczy jej twórczości. Opowiada o niej jednak nie ona sama ani nie osoba powiązana z jej dorobkiem, a ktoś podjarany w podobnym stopniu jak ja, czyli Mateusz Bartoszek z zespołu
Żurawie. Przeszliśmy przez różne etapy jej twórczości, ale to przede wszystkim rozmowa dwóch słuchaczy -
Kim Gordon w Muzeum Sztuki Nowoczesnej.
Następną rozmowę również poprowadziłem zdalnie, ale tu jak najbardziej pojawiła się główna zainteresowana. Zosia Hołubowska aka
Mala Herba opowiedziała mi o czerpaniu z kultury ludowej, o śpiewie archaicznym i ukojeniu.
Mala Herba o albumie "Wounded Healer".
Słuchając hoshii czy rozmawiając o folkującym projekcie Suferi nie spodziewałem się, że z Miłoszem Berdzikiem spotkam się również w Studiu X. A tymczasem - po kilku latach istnienia duetu ukazała się płyta
Deux Lynx, który Miłosz tworzy razem z Adamem Jędrysikiem. Nie zabrakło wątku edukacji muzycznej, ale przede wszystkim wychodzimy tu od wolności. A trochę od tytułowych rysiów.
DEUX LYNX: granie i słuchanie muzyki to przeżycie duchowe. Tu również zapraszam do pełnej wersji:
Podcasty Polskiego Radia /
Spotify.

Podobnie jak powyżej: na
Jędrzeja Siwka trafiłem lata temu za sprawą drobnego gościnnego występu Jaśka Szczepańczyka na jego albumie
La Mer. Tym razem jednak spotkaliśmy się za sprawą projektu tworzonego z
Oskarem Karskim, a przedstawiającego się takimi słowami: "precyzyjna kontrola przepływu napięcia elektrycznego w systemie modularnym oraz wybuchy niepohamowanej energii instrumentów dętych poszerzą terytoria muzycznej ekspresji. Od ostrożnych badań nad naturą Energii do spijania kropel sączących się z kosmicznej rany, prezentujemy Wam:
Instructions how to get here". Obiecuję: rozmowa jest bardziej przyziemna.
Jędrzej Siwek i Oskar Karski i ich soniczne eksploracje.

W tym momencie pozostał nam już tylko jeden bohater moich dotychczasowych odcinków Studia X, czyli
Maciek Polak, jak sądzę znany niektórym za sprawą swojej zawodowej zajawki na syntezatory analogowe, za sprawą płyt wydanych w duecie Pin Park oraz za sprawą swojej poprzedniej solowej płyty,
1972. Tym razem rozmawiamy o dwóch modelach syntezatorów Korga - PS-3100 i PS-3300.
Maciek Polak i syntezatory analogowe z lat 70.
Foty zrobili nam: Renata Żuchowska (SiwekKarski, Maciek Polak), Michał Daniluk (Martyna Basta) i Piotr Podlewski (Deux Lynx). Zdjęcie Kim Gordon pochodzi z materiałów prasowych, autorką jest Helle Arensbak, a Mala Herba focił Filip Preis.
Ta audycja trwa i jest prowadzona w rotacyjnym składzie - ja, Ula Kaczyńska, Michał Daniluk, Norbert Borzym - więc po tym zbiorczym poście co jakiś czas będę podrzucał nowości.
Smoq
Komentarze
Prześlij komentarz