Przejdź do głównej zawartości

Ta rzecz tu się dzieje #26

  

Zgodnie z zapowiedzią, wyszło podsumowanie dwutygodnia. Po OFFie byłem tak zmarnowany, że nie było żadnych szans na dostarczenie tekstu na czas, ale za to wpadła relacja z festiwalu. Niemniej: trzymajcie parę fajnych wrzutek, dla każdego coś miłego, od darcia mordy przez popik do wzruszających piosenek.

Dwudziesty szósty odcinek Ta rzecz tu się dzieje obejmuje posty od 1.08 do 14.08.2022.


Chyba jeszcze nie było, nie wiem, nie sprawdzałem, ale przypominam, że okładka epki zachwytu jest genialna w swojej prostocie i jak rzadko pasująca do muzyki, czyli do postrockowego lo-fi dreamy shoegaze'u. Tak, wiem, żadnego z tych słów nie ma w Biblii.


Kilka dni temu pojawił się live od Artificialice. Po ostatnich miesiącach zaspamowywania waszych tablic albumem Prisoners of Expectations chyba nie muszę dopisywać, że polecam ten projekt. Warto za to dodać, z perspektywy osoby raczej dystansującej się do lajwów, że to nagranie przekazuje całkiem sporą część koncertowej energii Artificialice, która niedawno tak mocno mnie kupiła. A przy okazji: po prostu ładnie to wygląda!


Wyłącz TV, włącz myślenie i zrób fikołka, a nawet Salto Śmierci. Zespół właśnie podrzucił gadzi teledysk do swojego pierwszego singla. Wygląda na to, że drugi, Miasto, jeszcze sobie poczeka, ale w porządku, nie ma się co spieszyć. Na ten moment wygląda to obiecująco.


Wielka szkoda, że Lukier postanowił rozpaść się wtedy, gdy podjął najlepszą decyzję w karierze, czyli zostawił jeden wokal. Nowa, pożegnalna epka jest naprawdę dobra, oczywiście jeśli lubicie dream pop przechodzący w noise rock. Ja lubię. Amen.


Nowy singiel zespołu Pastry to niewątpliwie najlepsza rzecz, jaką do tej pory wydali. Nie zrozumcie mnie źle: lubię epkę Band Apart, ale tym razem wszystko brzmi lepiej: od wokalu do miksu. Lubicie post-punk, rozmyte gitary i sporo pogłosów? Spodoba wam się. A w tym tygodniu będzie opcja zobaczyć ich w default city, zresztą u boku dwóch świetnych grup: Żurawie, Willa Kosmos, Pastry - Chmury, Warszawa, 17.08.2022.


Noise rock dla fanów kocich uszek? Bardzo proszę. Ponoć cała płyta Promyków również jest już w drodze, co cieszy, bo od singla tato minęło trochę czasu, coś około roku. W tym czasie zespół zagrał parę koncertów, więc musiało być tam coś więcej niż te dwie minuty. Teraz mamy już aż cztery! Występ na Soundrivie podobno był bdb.


Co jakiś czas przypominam sobie o albumie TYCHY autorstwa MLODEGO KOTKA, który siadł mi bardziej niż epka z niemym dotykiem. Ucieszyłem się zatem, widząc jego nowy singiel. Czy przetworzone One U2 na bicie, mało tekstu, dużo przesteru i ofiltrowanie na modłę lo-fi mnie usatysfakcjonowało? Nie jestem pewien. Niemniej: podrzucam.

A, no i jeśli jesteście zainteresowan* – w tę sobotę odbywa się Enjoy Life Fest: Rock Angelz / Młody Kotek & Niemy Dotyk / Anatol / Carnalina / FC MALINA.


Z ciekawostek: ostatnio na Spotify trafił rerelease debiutanckiej epki Bastard Disco. Jeśli, tak jak ja, na początku nie byliście wkręceni w brzmienie tej grupy, bo może nie interesowała Was warszawska scena gitarowa albo, też opcja, byliście za młodzi, to jest to dość wygodna okazja, by nadrobić te trzy numery, w tym demo do kawałka Mourning, który ostatecznie trafił na płytę Warsaw Wasted Youth


Bez specjalnej pompy. Posłuchajcie po prostu trzech nowych piosenek od kalliope, bo są przepiękne. Dla fanów: bedroom folku, przeszywającego wokalu i Marthy Wainwright. Ja się rozpływam, choć na co dzień, jak widzicie, wolę słuchać bardziej intensywnej muzyki, ale czasem można pozwolić sobie zwinąć się w kłębek przy zasłoniętych oknach.


Sonia pisze piosenki zadebiutowała osiem lat temu i już wtedy udało jej się zagrać na OFFie i na Spring Breaku, ale w ostatnim czasie było o niej cicho, a sama artystka spełniała się raczej jako DJ-ka, którą możecie znać z warszawskich klubów, gdzie występuje jako Sosia. W internecie łatwo znaleźć dawniejszą twórczość, która była zdecydowanie bardziej songwriterska, spokojniejsza, można nawet powiedzieć, że intymna. Teraz jednak Sonia powróciła z Młodością, czyli jak mogliśmy usłyszeć - lekkim, przebojowym, popowym numerem. Nawiasem mówiąc, jeśli lubicie duet ATLANTA, to Kamil Durski również miał swój udział w tworzeniu Młodości.


Bardzo słodki nowy pies z gościnnym udziałem Jędrzeja tworzącego projekt Egipcjanie. po co / po nic zapowiada epkę Letniaczki, którą zespół wyda we współpracy z Niebieskim Labelem, a pojawić na niej mają się też Enchanted Hunters, Małgola, No oraz Gosia Zielińska z Rycerzyków. Miły kawałek, jak to często w przypadku psa bywa, a tym razem słyszę w nim zdecydowanie mniej ukrytego smutku, niż dotychczas bywało. No i jest rockowy pazur w postaci solówki.


Mam przeczucie, że Bastarda & Sutari powrócą za kilka postów za sprawą okładki, ale tym razem podrzucam ze względu na muzykę. Album Tamoj łączy ludowe zacięcie warszawiaków, którzy powoli, lecz sukcesywnie zmierzali w tę stronę, z otwarcie folkowym dorobkiem Sutari, o których wspominałem w jednej z pandemicznych audycji, gdy grałem Kośniczki z płyty Siostry Rzeki

Czy doznajemy tu zaskoczenia? Nie, bo – jak widać – ta współpraca jest dość naturalna. Dla mnie natomiast pewną zabawą jest selektywne skupianie się raz na głosach, a raz na muzyce, bo mimo, że całość ze sobą współgra, to jednak brzmienie pozostało charakterystyczne dla obu grup z osobna. 

A, nawiasem mówiąc: polecam wywiad z autorkami i autorami, który można przeczytać na Nowe idzie od morza.


Z dobrych informacji: powróciła Metalurgia! Po dwu-trzymiesięcznej przerwie, którą zrobili Piotr i Michał i o której poinformowali na socialach, teraz puścili odcinek typu: dwóch gości gada o rzeczach, czyli niekoniecznie w moim ulubionym formacie, natomiast mam wrażenie, że odpoczęli, zluzowali i mają więcej sił i chęci do postowania. Będę tęsknił za formatem singli tygodnia, bo nieraz szło złowić coś fajnego, ale co zrobić, zdrowie przede wszystkim, więc szanuję i niezmiennie wspieram przez Patronite.


Post dwutygodniowy, więc dwa osobne koncerty z Lado w Mieście. Najpierw: Róża, którą nareszcie zobaczyłem na żywo i która zaskakująco dobrze radzi sobie wokalnie, ale została skrzywdzona przez realizację. Może najpierw o wokalu. To, że Gosia Penkalla śpiewa pięknie, to już wiemy i nieraz mieliśmy okazję potwierdzić za sprawą Enchanted Hunters. Zastanawiałem się za to, jak poradzi sobie Szymon Lechowicz, który nieraz zdaje się na granicy fałszu i przesady, a na żywo uciągnął swoje fragmenty naprawdę dobrze. Co za to nie siadło? Miks. Bu! to płyta, która musiała zostać wyprodukowana bardzo precyzyjnie, żeby żadna ścieżka nie zaginęła, a głosy wchodziły w harmonię. Na żywo nie udało się tego oddać i nie wydaje mi się to winą zespołu. Z zalet? Bas Kamila Hordyńca było słychać idealnie. Poza tym: mają dobry vibe, a o to chyba najbardziej chodzi na koncercie. A, no i nie zapominajmy o coverze duetu Max & Kelner!

Jeśli chodzi natomiast o pozostałe koncerty, to, kurde, trudno mi się wypowiedzieć. |ALA|MEDA| była dla mnie o tyle niefartowna, że następnego dnia rano musiałem wstać na pociąg do Katowic, więc nie chciałem przesiadywać za długo, ale zapowiadała się niezła transuwa. Z tegotygodniowej ekipy udało mi się za to zobaczyć wyłącznie 666VOLVO, którzy doskonale nabudowali brudny hiphopowy klimat przed Tonfą... której już nie widziałem, bo opóźniła się ile, z godzinę? Półtorej? Niestety, czwartek ma to do siebie, że następnego dnia czasem trzeba wstać, więc zmyłem się, jak się okazało, jakieś piętnaście minut przed ich wejściem na scenę. Trochę żałuję, ale z drugiej strony – zbliżała się północ, więc nie mam sobie nic do zarzucenia. Szkoda jedynie, że nie doczekałem do Phatraxa. 


O OFF Festivalu napisałem cały osobny długi post, zapraszam do czytania jeden wpis niżej, ale należy wspomnieć też o tym, co widzimy na powyższej grafice, czyli o OFF Before. Nie, nie byłem, bo w czwartek byłem jeszcze w pracy. No, to chyba tyle. A jeśli ktoś potrzebuje tldr z relacji z festu: było fajnie, choć w paru miejscach mam wrażenie, że jestem inaczej zbudowany. 


Jak to przy dwutygodniowym wpisie, podrzucam dwa odcinku Pasjonautów w Czwórce. Najpierw: rozmowa z Rafałem Kołsutem z Fundacji Muzeum Komiksu w Krakowie, w której możecie usłyszeć kilka słów o kolekcjonowaniu, archiwizacji i aktywizacji w kwestii tego rodzaju sztuki. Link tutaj (Polskie Radio). Następnie: Michał Oleszczyk, krytyk filmowy i wykładowca akademicki, opowiada o analizowaniu kina, o doświadczaniu festiwalu filmowego i zdobywaniu kompetencji. Link tutaj (Polskie Radio).


Wakacje to okres zastępstw, więc i ja czasem coś złapię. W tym przypadku poprowadziłem audycję Będzie głośno, zwykle będącą dziełem Damiana Sikorskiego, czyli program, jakże by inaczej w tym przypadku, poświęcony młodym artystom. W ramach Będzie głośno pojawiają się składanki, a także pełnoprawne longplaye, więc część tracklisty została poświęcona właśnie temu dorobkowi, natomiast najważniejsze, że w ciągu dwóch godzin miałem dwoje gości.

Na zdjęciu widzicie Olę Budzyńską, która obecnie wydaje swoje samodzielne utwory oraz gra w zespole Gabán Azul. Niegdyś spotkaliśmy się też przy okazji jej udziału w projekcie Ljos. My skupiliśmy się na tym pierwszym segmencie jej twórczości, w związku z czym możecie na przykład przedpremierowo posłuchać kawałka Bleed. Nagranie z tej godziny znajdziecie tutaj (Polskie Radio).

Gościem drugiej części audycji był Karol Grabias z zespołu Midsommar, którego na tym etapie nie muszę przedstawiać. Porozmawialiśmy o tym, jak zespół brzmi z nową wokalistką, kiedy wydadzą płytę i jak żyje im się podczas trwającej ówcześnie minitrasy koncertowej. Nagranie rozmowy znajdziecie tutaj (Polskie Radio).


Na koniec: Wieczór rezydentów, czyli już w pełni autorska audycja muzyczna. W środku: trochę wspominek z OFFa (duh), nowości m.in. od wymienionych wyżej Soni, zachwytu czy Lukieru. Posłuchać możecie tutaj (Polskie Radio).

Do zobaczenia za tydzień!

Smoq

PS. Tytuł stąd.

Komentarze

Najczęściej czytane

Jakieś sto tysięcy słow na tym betonie zapisałem

W ostatni czwartek ukazał się pierwszy nowy singiel zapowiadający nadchodzący album duetu SARAPATA . Radical Kindness to więcej niż jeden numer - w tym przypadku jest to koncepcja idąca za całym krążkiem. Jeszcze w środę spotkaliśmy się w Czwórce, by o tym pomyśle porozmawiać. Efekty poniżej. Moim gościem w Muzycznym Lunchu był Mateusz Sarapata, rozmawialiśmy jeszcze przed oficjalną premierą Radical Kindness , ba, nawet przed prapremierowym pokazem w Kinie Kultura. Robi się z tego piramida, więc może zostańmy przy tym, że oto klip w reżyserii Sylwii Rosak: I jeśli pamiętacie prześwietną EP1  z 2021 roku, to po pierwsze: powraca chłód, który mi kojarzył się zawsze z górskim strumieniem, ale tym razem jest to dużo łagodniejszy nurt. Po drugie: gościnnie ponownie słyszymy tu Marcelę Rybską, a i wspomnianą reżyserkę możecie kojarzyć dzięki klipowi do Rework . Całą rozmowę możecie znaleźć tu:  SARAPATA: "Radical Kindness" to manifest bycia dobrym dla siebie i dla świata . Niedługo

Jaki mam rytm, gdzie lubię być

  A zatem NEXT FEST Music Showcase & Conference 2024 . Pierwsza wizyta - i pierwszych razów ogólnie było dość sporo, bo tak wyszło - do tej pory nie widziałem kilku naprawdę ważnych zespołów, a festiwal to dobra okazja by pobiegać po mieście i nadrobić braki. Nie ze wszystkim się udało, ale trochę koncertów zaliczyłem. Najlepsze? Trudno wybrać, więc alfabetycznie. 🟢 Coals - piękna nowa płyta, do tego przekrojowa setlista na podstawie zapotrzebowania słuchaczy. Świetne wykonanie, co przy materiale łączącym wpływy avant-popowe, rurę i najntisowe gitarki jest szczególnie ważne, bo na żywo zwyczajnie łatwo skiepścić muzykę do tego stopnia wypieszczoą w studiu. Prawdopodobnie ten poziom jest u nich normą, ale - wstyd przyznać - to było nasze pierwsze spotkanie. Niedługo grają w Warszawie, liczę na powtórkę, choć nie wiem, jak my się pomieścimy w tej Hydrozagadc e, bo Tama była pełna.  🟢 Kosmonauci - niedługo po opublikowaniu debiutu, również za parę dni będzie okazja do powtórki . Czy

Ta rzecz tu się dzieje #20

  Ostatni tydzień przyniósł kawałki od znanych i lubianych artystów, między innymi Jana LF Stracha czy Izzy and The Black Trees. Przyniósł też sporo ogłoszeń koncertowych, czy to z OFF Festivalu, czy ze Sceny Alternatywnej na Placu Defilad, czy Lado w Mieście. A do tego – trochę radia. Zapraszanko. Dwudziesty odcinek  Ta rzecz tu się dzieje  obejmuje posty od 6.06 do 12.06.2022. W tegotygodniowym kąciku okładkowym: wyczekiwany debiutancki album Sinead O'Brien ,  Time Bend and Break The Bower , nawiasem mówiąc świetny, ale o tym za tydzień. A sama fota i typografia, to jakby wyrwać się prosto z lat 90. albo ze  Stories from the City, Stories from the Sea PJ Harvey. Jest styluwa. OUTPOST prezentuje nowość, czyli wspólny kawałek ciiicho i mary magdalene . Niedawno słuchałem Nie lubię się kłaść / w nocy i spodziewałem się czegoś podobnie breakowego, więc widząc te artystki byłem odrobinę zdziwiony, ale okazało się po prostu, że to moje założenia nie były do końca trafne. Dziewczynom