Przejdź do głównej zawartości

Marzenia z ośki


Dziesięć lat temu zburzono osiedle, na którym wychował się Open Mike Eagle, raper tworzący, jak to określa, "art-rap". Przy okazji tej rocznicy, muzyk postanowił oddać hołd obróconym w gruz wspomnieniom z młodości, dzieląc się nimi i wynikającymi z nich refleksjami na temat życia na blokowisku.

Oceniając większość współczesnych muzycznych wydań, szczególnie hip-hopowych, patrzymy nie tylko na sam produkt i doświadczenia słuchowe z niego płynące, ale też na postać jego twórcy. Dzieło oceniamy przez jej pryzmat, przez to, co dotychczas od artysty słyszeliśmy. Czy jest konsekwentny w tym, co nam mówi. W przypadku Mike'a bez bicia przyznaję, że, odsłuchując album, ani nie wiedziałem nic o nim, ani też z żadnym z jego poprzednich projektów nie miałem styczności. Ma to jednak swoje plusy, bo daje pole do świeżego, niczym nieukierunkowanego spojrzenia na sam twór. A ten już za pierwszym razem mnie urzekł. Plus - dzięki samemu przesłuchaniu jego nowego wydania, dostałem szansę poznania Mike'a bardzo dobrze.



Parę słów o muzyku jednak się należy. Urodzony i wychowany w Chicago, na wspomnianym i niejako tytułowym blokowisku, Robert Taylor Homes, Mike W. Eagle II zaczął swoją muzyczną karierę stosunkowo późno, bo w wieku prawie trzydziestu lat. Wcześniej (pomimo dyplomu z psychologii) musiał podejmować się różnych prac, aby się utrzymać, a rapował hobbystycznie. Wiele doświadczeń, które wyniósł z tych zajęć, znajdziemy właśnie na tym albumie. Jego starszych rzeczy wciąż nie słuchałem. Ponoć Mike'a charakteryzuje humor, który jednak na tym poważniejszym projekcie jest niezbyt widoczny. Ogólnie rzecz biorąc, Brick Body Kids Still Daydream podobno - nie w skrajny, ale ewidentny sposób - odstaje od reszty albumów rapera. A jednocześnie jest najbardziej "jego".

Ile już słyszeliśmy rapowych albumów, które opisują realia życia w amerykańskich gettach i na ubogich osiedlach mieszkań socjalnych? Tu jednak otrzymujemy zupełnie inną perspektywę. Mike nie jest kolejnym opychającym prochy cwaniakiem. Jest dzieciakiem, który spędził na ośce dzieciństwo, ale potem skończył studia i raczej nigdy nie brał udziału w gangsterskich zabawach. Nawiązuje do popkultury, niekiedy mocno nerdowskiej. Otwarcie sprzeciwia się patriarchalnemu wzorcowi faceta-twardziela. Nie pozuje na nikogo. Jest w swojej muzie autentyczny, co pośród dzisiejszych raperów wcale nie stanowi oczywistości.

Odmienność albumu słychać też w produkcji. Nie ma tu ani staroszkolnego klimatu noir na boom-bapie, ani też trapowego cykania. Muszę przyznać, że usłyszawszy określenie "art-rap" uniosłem z politowaniem brew. Ale opuściłem ją wraz z naciśnięciem "odtwórz". Połączenie sampli, syntezatorowych ambientów, rytmu, alt-rockowych i jazzowych inspiracji oraz delikatnego, często podśpiewującego wokalu Mike'a oczarowuje i wprowadza nas w sentymentalny klimat tytułowego marzenia. Marzenia dzieciaka z osiedla, niekiedy bez znieczulenia konfrontowanego z przedstawioną w tekstach brutalną rzeczywistością. A mimo to obraz wspomnienia, który artysta nam maluje, wydaje się być ciepły i radosny. Brzmienie BBKSD jest definitywnie czymś mega oryginalnym, a to u mnie zawsze bardzo, ale to bardzo plusuje.



Mam wrażenie, że pisanie o poszczególnych utworach zepsuje wrażenie z osobistego obcowania z albumem po raz pierwszy, będzie swego rodzaju spoilerem. Dawno bowiem nie widziałem w rapie projektu, na którym ciężko mi określić, czy wyżej stoi muzyka, czy teksty. Bo jedno dopełnia drugie, nie może bez niego istnieć i vice versa. Jednak po samym tytule można domyślić się, jakiego problemu przede wszystkim podejmuje się Open Eagle Mike: dehumanizacji ludzi z ubogich osiedli. Traktowania ich położenia jako może i przykrej, ale nieuniknionej oczywistości. Muzyk próbuje swoim albumem ponownie nadać im rangę podmiotu. Pokazać pogrążonemu w samozadowoleniu białemu społeczeństwu, że gorsze położenie nie czyni nikogo gorszym człowiekiem. Że ten człowiek ma, jak my wszyscy, swoje ambicje i marzenia, które przez położenie finansowe często pozostają niezrealizowane. 

Drugim ważnym motywem jest zburzenie przed dekadą blokowiska Robert Taylor Homes. Mike stracił tylko miejsce wspomnień. Tymczasem wielu jego dawnych sąsiadów z dnia na dzień pozostało bez dachu nad głową w wyniku fanaberii deweloperów. Wielu z nich wciąż nie otrzymało za to żadnej rekompensaty. Osiedle mogło być siedliskiem przestępczości, życie na nim mogło być ciężkie, ale dla wielu ludzi było jedynym domem. I nawet on został im odebrany. Teksty nieustannie przypominają nam, że wartościowe i drogie nam rzeczy, które traktujemy jako oczywistość, możemy w najmniej spodziewanym momencie stracić.

Obok tych dwóch głównych myśli, które towarzyszą nam przez cały album, pojawia się tu wiele innych rozważań i manifestów ideowych. Od utopijnych wizji święta eliminującego z gett przemoc lub przedstawiania się jako superbohatera broniącego mieszkańców przed eksmisją i nawiązań do komiksów, przez wspomnianą krytykę patriarchalnych wzorców męskości (ironicznie, na najbardziej tradycyjnym, staroszkolnym bicie) czy rasizmu, aż do zwyczajnego dzielenia się wspomnieniami, przedstawionymi w nieco krzywym zwierciadle. Podkłady wprowadzają nas w lekkoduszne, wyluzowane klimaty, po czym wytrącają nas ze strefy komfortu, gdy w tekstach nabierają na sile motywy ciężkiej, osiedlowej rzeczywistości. Praktycznie wszystko tu pięknie współgra i jest to coś wspaniałego.



Nie jest to wydanie bez pomniejszych wad. Dwa-trzy kawałki, te na bardziej standardowych bitach, brzmią dosyć przeciętnie i niezbyt zapadają w pamięć. Na szczęście pozostałe z nawiązką to rekompensują swoim gęściutkim klimatem. Album jest też mocno senny i raczej odbierze nam energię, niż ją da. Mnie to nie mierzi. Ba, uważam, że to i tylko to pasuje do jego nieco onirycznej koncepcji. Rozumiem jednak, że nie każdemu może to podpaść. No i w sumie, w kontekście samej techniki, Open Mike Eagle jest spoko raperem, ale tak naprawdę niewiele ponad to. Co innego śpiewane fragmenty, które urzekają, przechodzenie między nimi a zwykłą nawijką dostatecznie urozmaica formę. Zresztą cała zwięzła i pięknie zapakowana koncepcja i tak na spokojnie go wyróżnia na tle innych muzyków.

Brick Body Kids Still Daydream w istocie ma w sobie coś z dzieła sztuki. W czasach powtarzalnego rapu, gdzie nowe rozwiązania widzimy raczej na poziomie produkcyjnym, bądź traktujemy zastąpienie nawijki fukaniem jako takowe, taki album jest prawdziwą perełką. Jest pełnoprawnym dziełem muzycznym. Nie sądziłem, że przyjdzie mi usłyszeć coś, co zaskoczy mnie świeżością, ale zostałem mega mile zaskoczony. Plus gościnnie pojawia się tu raperka Sammus, którą bardzo lubię i polecam. Ogólnie rzecz biorąc - dzieło Mike'a Eagle może nie jest idealne, ale za piękne, wzruszające, klimatyczne i bardzo osobiste oraz oryginalne, a więc na pewno godne polecenia.


Wojciech :~)

Komentarze

Najczęściej czytane

Kiedyś skinheadzi i punki, teraz futbolowe gangi

No dobra, piątek, pobiegane. To teraz rozejrzyjmy się po rzeczach do przesłuchania. O, no tak, przecież mamy zapowiedzianą epkę Escape Control , wydawnictwo self-titled. Sześć numerów, z których część można było poznać wcześniej na YouTubie. Tych gości z Krakowa poznałem akurat na naszym festiwalu licealnym, ale dobre i to – źródło to źródło. Pamiętam, że ich koncert był całkiem spoko, trochę zdarłem sobie gardło, gdy pełen entuzjazmu brałem udział we wspólnym śpiewaniu z publiką. A, bo ścigaliśmy się z koleżanką, kto głośniej zakrzyknie "Escape Control", to dlatego. Wygrałem. Sprawdziłem ich potem na YouTubie, zapisałem, polubiłem na fb i tak dalej. Wygląda na to, że wzajemnie się zapamiętaliśmy, bo parokrotnie widziałem lajki Jaśka Rachwalskiego na peju. No dobrze, ale ad rem. Jak wspomniałem we wstępie, epka liczy sobie sześć numerów. W tym cztery są po angielsku, dwa po polsku, a jeden z tych to zapis live session. Całość zamyka się w dwudziestu pięciu

Miękkie piersi, twarde narkotyki

Nagle znikąd pojawia się nowa płyta  Taco Hemingwaya , czyli Café Belga . Tym razem nasze zdania były podzielone, więc tekst będzie w formie dialogu, rozmowy, a nie zwykłej recenzji. I to tak samo niespodziewane, jak i samo wydawnictwo. Dwaj piękni i młodzi mężczyźni z Warszawy postanowili odsłuchać nowego Filipa Szcześniaka, znanego raczej jako  Taco Hemingway . Jednemu siadło, drugiemu niezbyt. I teraz rodzi się pytanie - jak o tym napisać, gdy obaj mają swój udział na Odbiorze? Odpowiedź jest dość prosta. Można wejść w polemikę. Można było też upublicznić dwa niezależne od siebie teksty, lecz po bardzo długiej (jakaś minuta) naradzie postanowiliśmy pójść raczej w tę stronę. SMOQ Zacznijmy od tego, że obaj sądzimy, że TACONAFIDE to szajs. Po prostu nijak nie wchodzi, no i na to nie ma rady. Jakkolwiek mi Szprycer czy Wosk  weszły, za to Marmur czy wychwalana Umowa o dzieło już niezbyt. Co do Trójkąta warszawskiego raczej się zgadzamy, że był sztosem lirycznym i prod

Jakieś sto tysięcy słow na tym betonie zapisałem

W ostatni czwartek ukazał się pierwszy nowy singiel zapowiadający nadchodzący album duetu SARAPATA . Radical Kindness to więcej niż jeden numer - w tym przypadku jest to koncepcja idąca za całym krążkiem. Jeszcze w środę spotkaliśmy się w Czwórce, by o tym pomyśle porozmawiać. Efekty poniżej. Moim gościem w Muzycznym Lunchu był Mateusz Sarapata, rozmawialiśmy jeszcze przed oficjalną premierą Radical Kindness , ba, nawet przed prapremierowym pokazem w Kinie Kultura. Robi się z tego piramida, więc może zostańmy przy tym, że oto klip w reżyserii Sylwii Rosak: I jeśli pamiętacie prześwietną EP1  z 2021 roku, to po pierwsze: powraca chłód, który mi kojarzył się zawsze z górskim strumieniem, ale tym razem jest to dużo łagodniejszy nurt. Po drugie: gościnnie ponownie słyszymy tu Marcelę Rybską, a i wspomnianą reżyserkę możecie kojarzyć dzięki klipowi do Rework . Całą rozmowę możecie znaleźć tu:  SARAPATA: "Radical Kindness" to manifest bycia dobrym dla siebie i dla świata . Niedługo