Przejdź do głównej zawartości

Niecierpliwe dziewczyny



Mateusza Holaka znamy już z Kumki Olik, Małych Miast i nowej płyty solo. Muszę przyznać, że pierwszy projekt ledwie obił mi się o uszy, nie sprawdzałem, a drugi nie siadł, gdy byłem na Open'erze. Teraz jednak wyszła Niecierpliwość - i ona już przykuła uwagę.

Od kiedy Holak wszedł nieco mocniej do polskiego hip-hopu z drugim składem, słychać było, że coś się w tej młodej scenie zmieniło. Popularność zyskały lekkie podkłady autorstwa Mateusza Gudla - takie na lato, idealne do nadwiślańskich klubów Warszawy. Połączone były z rapem jego samego oraz flow i wokalem młodego leszcza spod znaku ładnych ciuchów i grzywki, czyli bohatera dzisiejszego tekstu właśnie. Jeśli ktoś myśli, że to Taco Hemingway jest kwintesencją modnej warszaffki - otóż nie. Za smutny jest. Tu młodzież bawi się głównie na wesoło. Choć, o ironio, tym razem mówimy o poznaniaku.


Debiutancki solowy album Holaka, czyli The Introvert, był oparty w zasadzie na tym samym motywie, co Małe Miasta - tylko bardziej. Jeszcze więcej słońca i podśpiewywania na beatach, wplatają się też elementy jazzu. Pytanie, czy to wszystko było specjalnie odkrywcze - cóż, ponoć nie było, gdy tak sobie poczytać na ten temat. Trudno było co prawda porównać, bo i do czego? Do dinozaurów sceny, jak Tede czy Ostry? To nawet koło siebie nie stało. Do Wudoe, do Gedza, do Mesa? No, do tego trzeciego może jeszcze jakkolwiek, nawet Alkopoligamia się zgadza, ale gdzie tam do właściciela El Camino z Marymontu czy do gościa z Akrofobią-ą-ą (nie, dziękuję). 

Ale, ale - przejdźmy może do samej Niecierpliwości. O co w ogóle chodzi? Otóż Mati postanowił wydać sobie EPkę, taki, jak sam napisał na fanpage'u, "wakacyjny koncept album". Tak nagle, bez zapowiedzi, bo i po co. O dziewczynach, o życiu, o różnych miejscach i wspomnieniach z tychże. Od razu w parze z obejmującym całość teledyskiem, w którym występuje również artysta we własnej osobie. Wciskam play i odchylam się na krześle. Noga zaczyna chodzić już po parunastu sekundach, gdy wchodzi beat. Jak wcześniej wspominane - jest o dziewczynach. Z tą słucha Maka Millera, tamtą widzi na pasach z pieskiem (choć zdrobnień nie znosi, ale pies to za duże słowo), każda piękna. Miało być dla nich, wyszło o nich. 


O muzyce można tyle, że jest przyjemna - bo brzmi dokładnie tak samo, jak na longplay'u. I tutaj można się spodziewać, że każdy utwór będzie zmieniał klimat - wolne z początku przyspieszą w dalszej części, szybkie natomiast zwolnią. Czy to jakieś specjalne, wybitne? Nie. W porządku, poprawne - tak. Mam też wrażenie, że słyszałem to wszystko już gdzieś indziej, ale nie jestem w stanie odnaleźć tego innego przypadku. Jesteś moim odkryciem i rozczarowaniem, Holak - bo jestem ciekaw, czy coś się rozwinie i będę śledził, ale obecnie mogę dać takie przyjazne "spoko". Co do teledysku - estetyczny. Ładne ujęcia, ładne kolory - Te-Tris Moroder, te klimaty. Myślę, że to świetna sprawa, żeby promować EPkę takim długim klipem, bo on sam w sobie też opowiada historię. Warto obejrzeć.

Kończąc - to szybka, czternastominutowa EPka, niewątpliwie miła dla ucha. Nie ma najwyższych form artyzmu, ale nawet nie tak miało być, więc szanuję. Jeśli ktoś chce się poczuć w domu jak w Hockach Klockach nad Wisłą, a jednocześnie zachować honor - polecam Niecierpliwość. 

  • Wokal: 8/10
  • Teksty: 6/10
  • Muzyka: 7/10
  • Produkcja: 8/10
  • Total: ~7,3/10
Smoq

Komentarze

Najczęściej czytane

Porządek publiczny to przecież wasza sprawa

Nie brakowało okazji, by usłyszeć o Fontaines D.C. . Dubliński skład wydał właśnie swój pierwszy longplay, poprzedzony kilkoma singlami. W zeszłym roku zagrali na katowickim Off Festivalu, oprócz tego dopisuje się ich do brexticore'u. Dziś słuchamy albumu Dogrel . Dobra, ale czym właściwie jest ten cały brexitcore? Nietrudno się domyślić po nazwie: to muzyka powstała na fali komentarzy na temat Brexitu oraz całej sytuacji społeczno-politycznej, która do niego doprowadziła. Bywa, że hasło "muzyka zaangażowana" zdaje się być naiwne, dziś rzadko kiedy się ona zdarza, a jeśli nawet – raczej bywa wyśmiewana. Przynajmniej w sytuacji naszego nadwiślańskiego kraju – gdy VooVoo lub inne trójkacore chce mi w 2019 roku przekazać cokolwiek o buncie czy obywatelskim nieposłuszeństwie, ogarnia mnie pusty śmiech. Niech wypierdalają z tymi swoimi miękkimi fotelami, w których siedzą. Sam też siedzę w ciepłym i wygodnym pokoju, ale w swoim buncie mam jeden przywilej, którego im już...

Wywiady w Czwórce – Sprzężenie Zwrotne

  Tak, tak, na blogu rzadko kiedy coś się pojawia – ale to nie znaczy, że nie działam. W Czwórce  obecnie możecie mnie słuchać co najmniej trzy razy w tygodniu, niemal za każdym razem idzie za tym wywiad. W tym poście nadrobię linki i krótkie wpisy o rozmowach w audycji Sprzężenie zwrotne, którą prowadzę razem z Michałem Danilukiem. Zacznijmy od foty, która ilustruje ten post. W lutym wpadł do nas Artur Rojek , z którym rozmawialiśmy, a jakże, o OFF Festivalu . Było to na początku ogłoszeń zbliżającej się edycji, więc zahaczamy o paru znanych wtedy wykonawców, a od tamtej pory grono znacznie się poszerzyło - między innymi o Portrayal of Guilt, Lambrini Girls, Hinode Tapes, Wednesday Campanella, Panchiko czy Pa Salieu. Tu link do rozmowy na stronie Czwórki -  OFF Festival 2025. Artur Rojek: uderzamy do odbiorcy, który jest zaangażowanym słuchaczem [WIDEO] . Cofamy się teraz do listopada. Wtedy, niewiele po festiwalu Great September, nasze studio odwiedziła Heima , to przy ...

Wywiady w Czwórce – Studio X

  Jesienią rozpoczęliśmy w Czwórce zupełnie nowy cykl audycji: Studio X , program poświęcony muzyce eksperymentalnej i zapraszający małymi kroczkami do zainteresowania się odbudowywanym Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia . Legendarnym miejscem, które powróci w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Żeby było weselej - okazało się, że słynny Czarny Pokój znajdował się naprzeciwko naszego zwykłego studia! Rozmowy przeprowadzone w tej audycji znajdziecie na Spotify - link - oraz na specjalnej darmowej platformie podcastowej Polskiego Radia - link . Ponownie zaczynam niechronologicznie, a to dlatego, że na zdjęciu widzicie Antoninę Car i Niczos . Dziewczyny weszły ze sobą we współpracę w ramach projektu zainicjowanego przez Up To Date Festival, a jeśli Nikę znacie przede wszystkim z jej działalności ze Sw@dą, to tu usłyszycie jednak coś innego. Wspólnym mianownikiem jest pudlaśka mova, jasne, ale brzmienie różni się w ogromnym stopniu. Więcej o tym:  Antonina Car i Nic...