Przejdź do głównej zawartości

Szerzcie wiedzę



W maju tego roku światło dziennie ujrzał nietypowy debiut. Electro-Acoustic Beat Sessions, wydani przez Astigmatic Records, vinylowy label, postanowili oddać hołd wybitnemu polskiemu kompozytorowi, Krzysztofowi Komedzie - stąd nazwa albumu: Repetitions (Letters to Krzysztof Komeda). Zdążyli zebrać już sporo ocen, ale przyjrzyjmy im się raz jeszcze.

Wiele osób powiedziałoby, że złota era jazzu już przeminęła, że teraz odchodzi się od jego słuchania i grania. Nazwiska takie jak Davis, Coltrane, Mingus znane są dość powszechnie, ale to już przeszłość. Co jednak powiedzieć o polskich projektach Pink Freud czy Wojtek Mazolewski Quintet? O Tomaszu Stańce, o tym, że nawet raperzy często zamiast zwykłego beatu biorą żywe instrumenty, o Michale Urbaniaku? Za granicą mamy choćby BadBadNotGood. Krótko mówiąc: jazz powraca. Dalej jednak myślę, że album poświęcony Komedzie to wyzwanie - branie się za legendę to zawsze duża odpowiedzialność, duża presja, duże wymagania. 

Co więcej, na płycie nie znajdziemy jednak sztandarowych kompozycji, jak przykładowo te z filmów Nóż w wodzie czy Niewinni Czarodzieje. Electro-Acoustic Beat Sessions skupili się na mniej znanych utworach - tych z krótkometrażówek, etiud czy dokumentów. Przy okazji - warto zauważyć, że label Astigmatic Records sam w sobie odwołuje się do Komedy właśnie już w nazwie. 



Przed właściwą częścią tekstu chciałbym tylko zauważyć, że specjalistą od jazzu nie jestem i raczej nie będę, bo to nie jest do końca moja bajka. Ale muszę szanować gatunek, w  którym wszystko jest dokładnie opracowane, skomplikowane, liczą się najdrobniejsze niuanse, odwołania, inspiracje. A tutaj i samych muzyków nie jest mało - Marek Pędziwiatr na klawiszach i wokalu, Vojto Monteur na gitarze, Paweł Stachowiak na basie, Jakub Kurek na trąbce, Olaf Węgier na saksofonie tenorowym, Marcin Rak na perkusji i Spisek Jednego na turntable (gramofonach). Łącznie siedmiu, septet. 

Otwiera Knowledge (Introdukcja do Etiudy Baletowej). Już od samego początku się wyróżnia, tu jest to, o czym wspomniałem wcześniej - rap. Przynajmniej w pewnej części utworu, bo większość to, naturalnie, instrumental. Trzeba jednak przyznać, że flow siada konkretnie, za co należy powinszować. Dynamika i hałas przeplatają się tu z wyciszeniem, pod koniec znowu wraca wokal. Perły i Dukaty XIV / Repetition związane jest z cyklem trzech etiud o tej samej nazwie, w tytułowej główne role grali Gustaw Holoubek i Ewa Wiśniewska. Jedenastominutowy track siłą rzeczy musi być rozbudowany, ale zaskakująca jest wstawka z tekstem It's real [...] music from the soul, y'all, pochodząca z tracku Commona, The 6th Sense. Trzeci Private Conversation VIII jest dużo bardziej wyciszony od poprzednich, przynajmniej mniej-więcej do połowy można to skojarzyć nawet z Joni Mitchel. Pod koniec drugiej minuty jednak robi się głośniej - i tak pozostaje już do piątej, w której powraca początkowy klimat. 



Co tu dużo mówić - niedługo skończą mi się epitety, jeśli będę opisywał każdy numer po kolei. Materiał bowiem obejmuje 59 minut. Grunt, że na Repetitions słychać różne gatunki, pozornie niezwiązane, nie do połączenia - przez stanowiący główną oś jazz przebija się i hip-hop, i rock, i soul. Każdy instrument w pewnym momencie słychać głośno i wyraźnie, nie ma tu niczego niedopieszczonego, a kompozycje są tak totalnie różne, że zdecydowanie jest w czym wybierać. Od spowolnień i klimatów noir, przez przyspieszanie do potężnego hałasu. To kawał dobrego grania, soczystego, pełnego stylu, siły i finezji jednocześnie. 

Warto zauważyć, że w Free Witch and No Bra Queen / Suit udział wziął też Michał Urbaniak, kolejna polska legenda, grając na skrzypcach. Człowiek od lat znany w Polsce i za granicą, swego czasu nagrywający nawet z Milesem Davisem (płyta Tutu z 1986r.).  W roku 2013 przeprowadzałem z nim wywiad, to osoba, od której aż bije autorytet i klasa, a jednocześnie nie ma się wrażenia, że to jest Ta Wielka Wspaniała Gwiazda - nie, rozmawia się z człowiekiem, który zna swoją wartość, ale i nie wznosi się ponad innych. Nie ma to specjalnego znaczenia dla jego dorobku artystycznego, ale osobiście dzięki temu szanuję go tym bardziej. 



Podsumowując?

Ogromnie warto posłuchać Repetitions. To najlepsza płyta jazzowa, jaką słyszałem od dawna. W dodatku - mnie, jako laika, nie odrzuca ta złożoność. Czasem bywa, że włączy się płytę i ma się wrażenie, że jest się nieobytym, wręcz głupim. Tutaj jest dużo bardziej przyjaźnie mimo skomplikowania. Może to efekt inspiracji innymi gatunkami, może to po prostu to coś, czym EABS zaskarbiają sobie serce słuchacza. Z wielką radością dołączam do grona innych recenzentów, którzy zachwycili się longplay'owym debiutem grupy. I tutaj numerków nie będzie.

Smoq

Komentarze

Prześlij komentarz

Najczęściej czytane

Imithe le fada

  Sezon letni obfituje w przeróżne imprezy, ale król jest tylko jeden. Parę słów o OFF Festivalu 2025  musiało się tutaj pojawić. Tym bardziej, że zapowiadało się na najmocniejszą edycję od lat. Czy te oczekiwania zostały spełnione? Czy na Scenie Eksperymentalnej przydałyby się kamizelki ratunkowe? Czy pod sceną główną powstała zapowiadana piramida z ludzi? O tym poniżej.   Zawsze śledzę OFFowe ogłoszenia ze sporą ekscytacją, ale przyznam, że tęskniłem za znaną formułą, czyli radiowym spotkaniem na żywo z Arturem Rojkiem i stopniowym odsłanianiem lineupu. Za każdym razem jest to też porcja parskania śmiechem, bo on ewidentnie specjalnie tak podprowadza artystów, by do samego końca nie było w pełni jasne, o kogo chodzi, a te wszystkie omówienia są dość zabawne, w tym dobrym, sympatycznym sensie.  Tak czy inaczej: już pierwsze wieści były grube. Fontaines D.C., Snow Strippers, Geordie Greep. Osobiście jarałem się tylko na dublińczyków, ale to po prostu obiektywnie są d...

Lubisz boksik?

OFF Festival jaki jest, każdy widzi. Co roku grupka fanów zastanawia się, czy line up w sumie okazał się super, czy może jednak beznadziejny, czy jeden hydrant wystarczy dla wszystkich i ile razy uda się zrobić Arturowi Rojkowi zdjęcie z przyczajki. I wszystkie te zabawy są fajne, ale pogadajmy o koncertach. Bo - jak zwykle - jest o czym. Do tego posta powstawiałem trochę świeżych linków z amatorskich nagrań, więc nie zdziwię się, jeśli coś spadnie. Wstęp może być w zasadzie taki sam, jak co wakacje - dyskusji o repertuarze było sporo, w tym roku przeważało kwestionowanie headlinerów, sceny One Up Tiger, obecności Johna Mausa i Otsochodzi. Dodajmy do tego, że akurat na weekend pogoda się załamała, że nie dojechał saksofonista zespołu Maruja, a gitarzysta Hotline TNT spadł ze sceny i złamał nogę, a ktoś pomyśli, że było słabo. No więc nie było - o to, zdaje się, nie trzeba się martwić. W tym roku byłem na OFFie nie tylko prywatnie, ale przynajmniej w części służbowo, więc w najbliżs...

Z Gdyni, a nie skądś tam

Po trzech latach od słynnego ewakuowanego Open'er Festivalu ponownie odwiedziłem Gdynię. Jeśli nie trafiliście tu po raz pierwszy, to wiecie, że jestem raczej odbiorcą skrojonym pod OFFa, ale przy kilku poprzednich razach w Kosakowie również bawiłem się nieźle. Zresztą po wpisach o Primaverze widać, że na dużych imprezach też się odnajduję. Spora część ogłoszeń zachęciła. A jak było tym razem? Zacznijmy może od tego, że harmonogram ujawniania tegorocznego lineupu był co najmniej lekko dezorientujący. Długo było cicho, wśród potencjalnych uczestników pojawiły się nawet obawy, że Open'er może w ogóle się nie odbędzie. Oczywiście takiego ryzyka nie było, przecież to nie Fest, na stronie którego licznik sprzedanych biletów wciąż wynosi 0/20 000 z ostatnią aktualizacją 10 września ubiegłego roku. Tak czy inaczej, nie pomagała też nieregularność.  Ale też, jak by nie patrzeć, ogłoszenia takie jak Linkin Park, Muse czy Doechii zostały odebrane bardzo dobrze, chociaż moim zdaniem Magda...